Matematikk for nyankomne elever består av fire læremidler i matematikk som kan hjelpe elever med å lære og forstå grunnleggende regneferdigheter, og med videre progresjon i faget selv om de ikke mestrer norsk. Felles for alle læremidlene er at fagstoffet presenteres visuelt og vises ofte med praktiske eksempler. Dette er nyttig når man ikke kan språket, eller ikke har lært matematikken tidligere.
Pakken består av læremidlene:
Matematikk 8-10 - Tospråklig
Matematikk 8-10 Grunnleggende regneferdigheter
Brettmatte
Diagnotiske oppgaver
Ønsker man læremidler på lavere eller høyere nivå, kan pakken tilpasses deres behov.
Kort om de ulike læremidlene
(Les mer om læremidlene ved å klikke på bildene.)
Matematikk 8-10 - tospråklig
Matematikk 8-10 tospråklig er tilrettelagt med oversetting til fem språk; ukrainsk, russisk, polsk, somali og arabisk.
Gjennom språktilpasningen kan norske og minoritetsspråklige elever lettere lære, samarbeide, utforske og løse oppgaver sammen. Dette styrker språkinnlæringen og gjør inkluderingen enklere.
Elevene kan enkelt veksle mellom norsk og eget morsmål i ett og samme læremiddel ved å klikke på flagg som representerer ønsket språk. Underveis kan elevene bytte mellom språkene og lære matematikk, fagbegreper og norsk.
DEMOKAPITTEL - 8. TRINN DEMOKAPITTEL - 9. TRINN DEMOKAPITTEL 10. TRinn
Matematikk 8-10 Grunnleggende regneferdigheter
Matematikk 8-10 Grunnleggende regneferdigheter inneholder selvrettende oppgaver for repetisjon av grunnleggende ferdigheter i regning. Ressursen er tenkt som supplement til Matematikk 8-10.
DEMOKAPITTEL
Brettmatte
Brettmatte er godt egnet som tilleggsmateriell til Matematikk 8-10. Det passer for elever som behøver mengdetrening eller få styrket sin grunnleggende matematiske forståelse og regneferdigheter, og tar for seg temaer helt ned på 4. trinn.
Gjennom flere hundre animasjoner, filmer, selvrettende oppgaver og bilder blir grunnleggende matematikk presentert på en lettfattelig måte.
Brettmatte fokuserer på begreper, visualisering og struktur for at elevene skal oppnå forståelse og selvtillit i matematikk.
DEMOKAPITTEL
Diagnotiske oppgaver
Diagnostiske oppgaver 5-10 er utarbeidet av spesialpedagogene Ann-Beth Ødegård og Elisabeth Bade. De har lang fartstid i skolen og innenfor matematikkfaget, og har god erfaring om elevers misoppfatninger innen matematikk.
Oppgavene inneholder typiske misoppfatninger som svaralternativ, slik at lærer eller elev enkelt kan se hva det trengs å jobbes mer med.
DEMOKAPITTEL